PosteTema: Anmeldelse.dbfev2   Lør Nov 10, 2007 12:54 pm

Spillinformasjon
Tittel: Crackdown
Format: Xbox 360
Antall spillere: 1-4
Sjanger: Action
PEGI: 18+
Rockstar Games sine Grand Theft Auto spill har regjert sandkasse sjangeren i årevis. Flere og flere prøver å nå opp til standarden GTA satte, men ingen har lykkes. Helt til nå. Det skotske spillutviklerfirmaet Real Time Worlds har laget et helt orginalt sandkassespill som alikevel inneholder de normene et sandkassespill skal ha.
Redd byen!
I Crackdown blir du tatt med til byen Pacific City som er okkupert av tre store gjenger. Nemlig Los Muertos, Volk og Shai-Gen. Og som medlem av The Agency er det din oppgave å fjerne pøblene fra gaten. Dette gjøres ved å drepe tusenvis av gjengmedlemmer og sju bosser i de forskjellige gjengene. For så å drepe overhodet som er godt gjemt i byens skumle strøk. Du kan selv velge i hvilken rekkefølge du ønsker å ta kverken på gjengene, og i hvilket tempo du vil gjøre det. For kanskje du heller vil kjøre bil for å bygge opp din score, eller hoppe fra tak til tak for å få bedre agility. Crackdown gir deg rett og slett timesvis med moro, uansett hva du gjør. Og det kan godt hende man blir sittende i godt over en time bare ved å kjøre bilen eller besøke forskjellige hustakene.

For nettopp dette er en viktig faktor i Crackdown. Du har alltid noe å jobbe imot, slik at du hele tiden blir sterkere og bedre til å skyte. Samt at din superbil vil bli forbedret drastisk når du øker din erfaring med bilkjøring. Ikke bare viser statestikkene at du er blitt bedre, man ser det også rent fysisk på agenten din. Han kan ende opp som en ordentlig muskelbunt som hopper 30 meter opp i luften for så å løfte en ti tonns lastebil. Dette er ren underholdning, og det skaper en viss orginalitet i et gammelt konsept. For vi har tidligere spilt superhelt i blant annet Spider-Man. Men hvor ofte får vi lov til å skape superhelten selv?
Tegneseriehelt?
Grafisk er spillet bygget opp på noe som kalles for ”cel-shading”, som ser litt tegneserieaktig ut. Mange spill blir sett ned på når de har en slik grafikktype, men i Crackdown er dette kun en fordel. For jeg tror dessverre ikke at spillet ville hatt den samme sjarmen uten cel-shadingen. Den setter rett og slett litt sjel i arbeidet, og gjør at du får superheltfølelsen. For spillet ser bra ut, og byen er utrolig stor. I tillegg har spillet god fysikk med tanke på hvordan man hopper, og hvordan det ser ut når du utfører hoppet. Selvom ingenting i spillet er realistisk. Man kan kaste det meste mot sine fiender, alt ettersom hvor sterk din karakter er. Og er den ikke sterk nok, så er det bare å trene den opp mer. Alt av informasjon blir gitt av en smålig irriterende mannsstemme som sier ”Well done agent” hver gang du samler sammen en agility orb. På en annen side gir han deg mye nyttig informasjon som du er helt avhengig av om du skal kunne klare spillet. Slik som hvor bossene befinner seg og lignende. Dessverre kan interfacet til tider være litt rotete, og man sliter iblant med å se hvilken tekst man har markert. Crackdown har også et utrolig dårlig kart, som er lite detaljert og rotete.
Co-op og live
Crackdown har en co-op del som dessverre ikke er testet, men det skal være mulig å renske byen for gjenger sammen med enten en venn eller en du finner på Live. Sammen kan dere ta bosser, og utrydde de skumle gjengene rundt om i byen. Spillet inneholder også en Halo 3 beta, som etterhvert vil bli lagt ut for nedlastning. Du trenger gullmedlemsskap for å hente den ned.
Konklusjon
Spillet byr på timesvis med underholdning og gode spillminner, samt at det er sjarmerende. Det har dessuten ingen store minuser, annet enn kart og interface. Derfor er dette er sterkt spill som du burde ha i din Xbox 360 samlig.
Karakter
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil